05/10/2021 - 18:24
Habitatge. Les despeses en la compravenda d'un l'habitatge
La compra d’un habitatge sempre és una operació de gran transcendència no només pel que significa ser propietari o propietària d’un habitatge sinó perquè econòmicament és una operació important que, a banda del preu de l’habitatge, comporta una despesa important.
Quines són aquestes despeses? Qui les ha de pagar? Quants diners s’han de pagar?
La compravenda d’un habitatge va acompanyada, de manera habitual, de la necessitat que una entitat bancària realitzi un crèdit bancari. La compra d’un habitatge, per tant, implicarà dos operacions: la pròpia de compra amb el propietari o propietari de l’immoble i, la de constitució de la hipoteca amb l’entitat bancaria. Totes dues es faran simultàniament davant notari.
Aquestes operacions comporten les següents despeses: impostos, notari, registre i altres gestions (serveis de gestoria i taxació de l’habitatge).
1. IMPOSTOS
- Operació de compravenda
La major part són a càrrec de la persona que compra l’immoble i dependran del tipus d’habitatge que s’adquireixi.Si comprem un habitatge d’obra nova, o de primera entrega pagarem un IVA del 10% del preu de l’habitatge. A més de l’IVA, aquestes compravendes comporten l’impost d’Actes Jurídics documentats (AJD) que suposarà un 1,5% de valor de l’habitatge.
Si el que volem comprar és un habitatge de segona mà, pagarem l’ITP (Impost de Transmissions Patrimonials). Aquest impost que, generalment també és un 10% del valor de l’habitatge, compta amb una reducció per la compra de l’habitatge habitual, per persones de fins a trenta-dos anys i si a la darrera declaració de renda no es superen els 30.000 euros de base imposable, un cop descomptats els mínims personals i familiars.
Si es compleixen aquests requisits hi ha una reducció del 50% de l’impost, pagant per aquest concepte un 5% del valor de l’habitatge.
L’únic impost que pagarà el venedor de l’habitatge és l’Impost sobre l’increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana, més conegut com a plusvàlua municipal.
- Operació de constitució d’una hipoteca.
Tots els impostos que es generin pel fet de contractar una hipoteca amb una entitat bancària han de ser pagats per la pròpia entitat.
2. NOTARI I REGISTRE
- Operació de compravenda
A la compravenda intervenen dos professionals; el notari i el registrador, el primer s’encarrega de redactar i signar l’escriptura de compravenda i el segon de registrar-la al Registre de la Propietat. Aquestes despeses també van a càrrec de la persona compradora.
El notari suposarà una despesa d’entre un 0,2 a 0,5% del preu de l’habitatge més el cost de les còpies de l’escriptura. El registrador per la seva banda cobrarà entre un 0,1 i un 0,25% del preu de l’habitatge. - Operació de constitució de la hipoteca
Les despeses de notari i registrador que generi l’escriptura de constitució de la hipoteca seran abonades per l’entitat bancària.
3. ALTRES GESTIONS
Els serveis de gestoria que impliquen ambdues operacions, és a dir el fet de liquidar els impostos i portar-les al registrador i recollir-les un cop estan les escriptures registrades, seran abonades pel comprador de l’habitatge si es tracta de l’operació de compravenda i per l’entitat bancària si es tracta de l’escriptura de constitució de la hipoteca.Pel que fa a la taxació de l’habitatgee que necessitarem per demanar el préstec hipotecari, sempre serà a càrrec de la part compradora.
Vols comprar un habitatge? Necessites orientació?
Demana cita prèvia amb l’Assessoria d’Habitatge compartit per a joves a través de qualsevol dels Punts infoJOVE de la ciutat. T’assessorarem de manera gratuïta sobre aquests i altres dubtes que tinguis entorn de l’habitatge.