La reforma del pont del carrer de Santander permetrà recosir els barris de la Verneda i la Pau i del Bon Pastor amb una nova infraestructura accessible i inclusiva que facilitarà els desplaçaments a peu i amb bicicleta. Les obres començaran al setembre i duraran 17 mesos.
Llum verda al projecte de l’esperada reforma del pont de Santander, a cavall entre els districtes de Sant Martí i Sant Andreu. Aquesta actuació és un deute històric que la ciutat té amb el veïnat de la zona.
Actualment, el pont només admet el pas de vehicles i la passera adjacent no és accessible per a persones amb mobilitat reduïda. Amb les obres, el que fins ara ha estat un mur entre els districtes de Sant Andreu i Sant Martí passarà a ser un nou pont accessible, segur i permeable que promourà els desplaçaments a peu i en bicicleta.
La nova infraestructura tindrà voreres àmplies, d’entre 3,3 i 4,5 metres, un carril bici unidireccional a cada banda, un nou pas de vianants i un carril de circulació per sentit. Per poder-hi ubicar aquests elements es construiran unes passeres adjacents al pont actual i s’aconseguiran espais més generosos.
A més, es reduirà sensiblement el pendent actual del carrer per fer-lo accessible, amb un pendent màxim del 6%. També es plantaran una cinquantena d’arbres i parterres en tot l’àmbit d’actuació, s’hi renovaran la xarxa d’enllumenat i semàfors, la xarxa de reg i els serveis i s’hi instal·laran punts wifi.
El projecte, que ja ha estat aprovat inicialment per la Comissió de Govern, tindrà un pressupost de 9,92 milions d’euros. Es preveu que les obres comencin al setembre i durin prop de 17 mesos.
Una iniciativa ciutadana que va arribar al Ple
El Ple del Consell Municipal va aprovar per unanimitat el desembre del 2019 una proposta d’iniciativa ciutadana perquè el Govern municipal comencés els tràmits per al projecte de construcció del pont.
La iniciativa es va poder presentar gràcies a les 4.458 signatures vàlides que es van recollir per demanar la rehabilitació del pont, seguint el que estableix el Reglament de participació ciutadana. Es va impulsar a través de la comissió promotora, formada per l’Associació de Veïns i Veïnes Sant Martí de Provençals, l’Associació de Veïns i Veïnes Trajana, l’Associació de Veïns i Veïnes La Palmera Centre, l’Associació de Veïns i Veïnes La Pau i l’Associació de Veïns i Veïnes Verneda Alta. I dos dels promotors la van defensar davant dels regidors i regidores.
Un model de ciutat que uneix barris
La rehabilitació del pont s’emmarca en el model de ciutat que s’està desenvolupant a través del pla Superilla Barcelona, que inclou actuacions per recosir els barris històricament allunyats per barreres i cicatrius urbanes.
La intervenció contribuirà a revitalitzar urbanísticament la zona de polígons dels entorns i a obrir la ciutat al Besòs, un altre objectiu i compromís ferm del Govern municipal.