Cada dia es fan 220.000 desplaçaments en bici o vehicles de mobilitat personal (VMP), un 11% més que en el darrer any i un 23% més que abans de la pandèmia. Aquest increment és paral·lel a les millores i l’ampliació de la xarxa ciclista de la ciutat.
L’objectiu és arribar a tenir una xarxa pedalable de 272,6 quilòmetres a finals d’aquest any. Durant el 2022 s’han enllestit les obres de 9 trams de carril bici que ja estan en servei. D’aquesta manera s’han sumat 7,32 quilòmetres a la infraestructura ciclista i se n’han millorat 4,66.
Els nous trams executats del carril bici, que tenen una mitjana global superior a 24.000 usos diaris, són els següents:
- Carrer de Manso, entre el carrer del Comte Borrell i l’avinguda del Paral·lel: segregat i unidireccional a la vorera de la banda de mar. Ha permès millorar la connexió entre el nucli antic de Ciutat Vella i el Paral·lel a través de la superilla de Sant Antoni.
- Carrer de Sants, entre la riera Blanca i Arizala: nou tram de carril bici segregat i unidireccional per donar continuïtat a l’eix ciclista metropolità que uneix Esplugues, l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona a través de la carretera de Collblanc.
- Avinguda Meridiana, entre Mallorca i Josep Estivill: situat a la mitjana central, bidireccional i segregat, connecta amb el carril bici del primer tram renovat de la Meridiana, entre Glòries i Mallorca.
- Tram central de l’avinguda Diagonal, entre passeig de Gràcia i passeig de Sant Joan: s’ha baixat el carril bici de la vorera a la calçada amb l’objectiu de guanyar seguretat i comoditat i s’han recuperat les voreres per a les persones que es desplacen a peu. Paral·lelament, s’han implantat dos carrils bici segregats unidireccionals a les dues calçades laterals.
- Avinguda Diagonal, entre Pius XII i la Facultat d’Empresarials: en alguns trams s’ha baixat l’actual carril bici de la vorera a la calçada i en d’altres s’ha creat un nou carril bici segregat i bidireccional. Davant dels jardins de Pedralbes s’ha creat un nou tram a la vorera, compartit amb els vianants al punt d’accés als jardins.
- Gran via de les Corts Catalanes, entre Pau Claris i Marina: s’ha baixat l’actual carril bici de la vorera, que s’ha recuperat per als vianants, i s’han creat dos nous carrils segregats a la calçada lateral. Aquesta transformació permet millorar la connexió amb els carrils bici de Girona i Sicília.
- Ronda del Guinardó, entre Vinyals i Cartagena: dos nous carrils bici segregats i unidireccionals que donen continuïtat a l’actual carril bici de la ronda del Guinardó. Fruit d’una proposta ciutadana, és el primer projecte executat de les propostes guanyadores dels pressupostos participatius.
- Carrer de Nàpols, entre la travessera de Gràcia i Provença: nou tram de carril bici per incrementar la connectivitat de la xarxa ciclista en sentit mar connectant els carrils bici de travessera de Gràcia, Indústria, Rosselló i Provença.
- Carril bici de Sant Andreu: connecta Sant Andreu Sud i la Sagrera Sud amb Sant Martí i l’Eixample.
Quatre trams més en obres
D’altra banda, la xarxa ciclista tindrà quatre nous carrils que estaran acabats al llarg d’aquest any:
- Avinguda de Vallcarca, entre el carrer d’Esteve Terradas i la plaça de Lesseps: serà unidireccional, segregat i estarà situat a tocar de la vorera, en sentit descendent les bicis tindran un carril compartit amb el trànsit general. Així es completarà l’itinerari ciclista a l’avinguda de Vallcarca i es connectaran la Vila de Gràcia, el passeig de la Vall d’Hebron i la plaça d’Alfonso Comín, i la ciutat amb Collserola.
- Avinguda Diagonal, entre l’Escola Universitària d’Empresarials i el parc de Cervantes: carril bici bidireccional que donarà continuïtat i permetrà enllaçar el carril bici d’Esplugues amb el tram de carril bici ja executat a l’avinguda Diagonal, entre la plaça de Pius XII i l’Escola d’Empresarials, potenciant les connexions metropolitanes.
- Carrers de Cantàbria i Santander, entre els carrers de Menorca i Ca n’Oliva: dos carrils bici unidireccionals segregats, a banda i banda del carrer, a tocar de la vorera i amb semaforització específica. Aquest tram forma part d’un eix ciclista que connectarà, a través del barri de la Verneda i la Pau, els barris del Poblenou i la Sagrera i també el polígon industrial Montsolís, a Sant Adrià de Besòs.
- Via Augusta: nou tram de carril bici, entre el carrer de Laforja (o l’avinguda de la Riera de Cassoles) i Ganduxer, i entre Ganduxer i Dolors Monserdà. Així es guanyarà un nou eix ciclista a la via Augusta i es connectarà el districte de Sarrià – Sant Gervasi amb l’Eixample.
Cinc actuacions previstes
A principis d’any està previst que comencin les obres en cinc trams més de la xarxa ciclista:
- Carrer de Mallorca, entre Clot i Cartagena: nou tram segregat i unidireccional que unirà el carril bici procedent del carrer del Clot amb el tram del carril bici del carrer de Mallorca. Es configura així un nou eix horitzontal que travessarà la ciutat en sentit Llobregat, unint el barri del Clot amb l’estació de Sants a través de l’Eixample.
- Carrer de la Independència, entre l’avinguda Meridiana i el carrer de Sant Antoni Maria Claret: unidireccional en sentit ascendent (muntanya). Crearà un itinerari vertical en unir el carril bici procedent del parc de la Canòpia (avinguda Meridiana – Gran Via) amb el tram del carril bici del carrer de Sant Antoni Maria Claret.
- Gran via de les Corts Catalanes, entre la plaça d’Espanya i la plaça de Cerdà: un carril unidireccional i segregat per sentit a les calçades laterals. Millorarà la connexió ciclista entre l’Esquerra de l’Eixample i el Poble-sec amb la part occidental de Sants-Montjuïc.
- Passeig Maragall-Rosselló-Freser: dos nous carrils bici segregats unidireccionals. Es tracta del primer tram del carril bici del passeig de Maragall que enllaçarà amb els carrils bici dels carrers de la Indústria, Sant Antoni Maria Claret, Teodor Llorente i Olesa.
- Ronda de Sant Pere, entre Girona i Roger de Llúria: segregat i bidireccional. L’actuació donarà continuïtat a l’actual carril bici de la ronda de Sant Pere, i permetrà desplaçar-se des de l’Arc de Triomf fins a la plaça d’Urquinaona.
Els trams que actualment estan en obres i els que s’iniciaran properament es financen amb els fons europeus Next Generation, excepte la segona fase del carril bici de la via Augusta, que es finança amb els pressupostos participatius.