On s’educa? Només a l’escola? O també a les extraescolars, a l’esplai, als centres culturals, als espais comunitaris dels barris…? El Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB), com a espai de participació ciutadana, treballa amb aquesta mirada més àmplia sobre l’educació.
El Consell és un espai continuat de trobada en què participa l’Ajuntament (regidores, conselleres, personal municipal) i persones vinculades al sector educatiu: direcció de centres públics i titulars de centres privats, professorat, alumnat, personal d’administració i serveis i entitats expertes en l’àmbit educatiu.
Enguany l’òrgan celebra el 30è aniversari i reforça, amb el canvi de nom (de “Consell Escolar” passa a “Consell Educatiu”), una manera d’entendre l’educació com a procés al llarg de la vida que es desenvolupa no només dins dels centres educatius. Per això, al Consell també s’hi troben representats altres agents com les entitats de lleure, entitats esportives o associacions d’ensenyaments musicals i artístics.
Puc participar-hi?
Marta Carranza, secretària del CEMB, explica que la gent que vulgui participar en el Consell cal que primer tingui una participació activa de base. “Cal que la ciutadania s’impliqui on tingui el seu principal nucli de socialització en l’àmbit educatiu, ja sigui el seu centre escolar o bé les entitats educatives més enllà de l’escola.”
“Un cop sigui actiu en aquest primer nivell”, continua Carranza, “cada dos anys hi ha eleccions per escollir el 50% dels membres dels consells educatius de cada centre; després s’escullen per votació, entre els representants dels centres, els membres del consell educatiu de districte, i finalment, entre aquests, els representants del CEMB.”
Participació de base, participació qualitativa
La secretària afirma: “Com més activa sigui la participació de base, més qualitativa serà la participació representativa en els consells de districte i de ciutat.” A més, destaca que aquests espais són importants per compartir diferents visions de l’educació i els reptes.
“Hem de facilitar la comunicació entre tots els agents que eduquen i compartir voluntat educativa”, remarca Carranza. “Les coses passen a l’escola, a l’esplai, al poliesportiu o a la biblioteca, i ho fan de manera connectada. Hem de treballar per aconseguir una xarxa de petits nuclis al territori en què tots els agents estiguin en contacte i comparteixin projecte.”
Oriol Sala, estudiant a l’Institut Joan Manel Zafra, representant de l’alumnat i membre de la Comissió Permanent del CEMB, creu que espais com el Consell Educatiu de la ciutat són una molt bona oportunitat perquè es faci servir la veu del l’alumnat.
Sala destaca que la feina a les comissions de treball “permet abordar temàtiques concretes que preocupen els estudiants, com ara la innovació pedagògica o com s’aborda l’emergència climàtica en l’àmbit educatiu”. El representat de l’alumnat aposta per generar “entorns i reunions més properes i menys institucionalitzades” per animar a la participació.
Com s’organitza el CEMB?
Les comissions del CEMB es creen i es clausuren en funció de les necessitats i els interessos del Consell i són òrgans de treball eminentment pràctics.
Actualment, el CEMB disposa de les comissions següents: Treball de Seguiment del Projecte Educatiu de Ciutat (permanent), Mapa Escolar i Escolarització, Participació, Innovació Educativa, Formació Professional i Segregació Escolar, Equitat i Inclusió.
Vols més informació sobre el Consell Educatiu Municipal?
En el web del Consell Educatiu Municipal de Barcelona hi trobaràs tota la informació, la documentació i l’agenda d’aquest òrgan de consulta i participació de la ciutat. També hi pots trobar informació del Consell Educatiu Municipal de cadascun dels deu districtes. T’hi afegeixes?