3.2.6. Comerç, clau d’activitat econòmica i d’equilibri territorial

Fomentar la millora de la qualitat i la competitivitat en el sector comercial, així com la integració en els barris de la ciutat.

Gerència sectorial responsable
Economia, Empresa i Ocupació

Objectius funcionals / actuacions

  • Enfortir l’associacionisme territorial i sectorial del comerç:
    • Impulsar el desenvolupament dels eixos comercials ja existents i donar suport a la creació per part dels comerciants de nous eixos comercials.
    • Enfortir les relacions entre els eixos comercials i els mercats de la ciutat.
    • Acompanyar i donar suport a les associacions de comerciants en la recerca de mitjans i eines per dinamitzar i promocionar el comerç.
  • Promocionar el comerç i la professió de comerciant.
    • Fer promoció exterior de la realitat comercial de Barcelona i del seu comerç de qualitat per tal de consolidar-la com a ciutat de compres internacional amb senyes d’identitat pròpies. Aprofitar la Marca Barcelona.
    • Fomentar la innovació i l’adaptació a les noves tecnologies al comerç de la ciutat, TIC.
  • Redacció i execució del Pla integral i transversal del Comerç.
  • Revisar el marc legal, simplificar els tràmits i normativa.
    • Fer revisió i actualització de les ordenances i plans especials que afectin comerç i serveis.
    • Actualitzar la web de comerç ampliant i renovant continguts per tal que consumidors i comerciants trobin tota la informació del comerç de Barcelona.
  • Continuar estimulant els eixos comercials i els mercats com a centres dinamitzadors del comerç a la nostra ciutat. Oposició a una liberalització dels horaris comercials que no sorgeixi de l’acord unànime entre totes les organitzacions i associacions del sector del comerç de Barcelona.
  • Impulsar el rol del comerç i especialment el petit comerç, com a sector estratègic per la promoció econòmica.
    • Impulsar la gestió público-privada de les zones d’interés econòmic i comercial BID (Mesura 3 de Barcelona Creixement).
    • Lideratge del projecte Barcelona Nadal i altres esdeveniments tractors.
  • Impulsar la millora professional i l’us de les TIC en el comerç.
    • Impulsar sistemes de pagament i fidelització mòbil.
  • Modernitzar i potenciar la xarxa de mercats municipals.
    • Finalització i/o continuïtat de les remodelacions ja iniciades: Encants, Sants, Guinardó, Guineueta, Provençals, Ninot, Sant Antoni, Boqueria (Gardunya/serveis logístics), Vall d’Hebrón.
    • Estudi i proposta de noves remodelacions: Abaceria, Sant Andreu i Galvany.
    • Pla d’actualització d’espais comuns i instal·lacions logístiques dels mercats.
    • Pla d’obres singulars (de no remodelació) d’actualització física i comercial dels mercats.
    • Desenvolupament del Pla de Millores quadriennal dels mercats.
  • Promoure l’ampliació dels serveis dels mercats.
    • Ampliació dels horaris comercials: desenvolupament de l’OOMM.
    • Augment i suport dels serveis de lliurament a domicili dels mercats.
    • Increment de les places d’aparcament per a clients.
    • Incorporar la nova gestió de residus als mercats remodelats.
  • Promocionar i projectar els mercats de Barcelona.
    • Estudi d’implantació d’una marca de producte de qualitat comercialitzat a Mercats.
    • Potenciar les fires de producte local, especialment la celebració del Mercat de Mercats.
    • Exportació del model Barcelona de Mercats.
    • Projecció internacional: EMPORION i programes europeus: Med, ENPI, URBACT,...