3.2.6. Comerç, clau d’activitat econòmica i d’equilibri territorial
Fomentar la millora de la qualitat i la competitivitat en el sector comercial, així com la integració en els barris de la ciutat.
Gerència sectorial responsable
Economia, Empresa i Ocupació
Objectius funcionals / actuacions
-
Enfortir l’associacionisme territorial i sectorial del comerç:
- Impulsar el desenvolupament dels eixos comercials ja existents i donar suport a la creació per part dels comerciants de nous eixos comercials.
- Enfortir les relacions entre els eixos comercials i els mercats de la ciutat.
- Acompanyar i donar suport a les associacions de comerciants en la recerca de mitjans i eines per dinamitzar i promocionar el comerç.
-
Promocionar el comerç i la professió de comerciant.
- Fer promoció exterior de la realitat comercial de Barcelona i del seu comerç de qualitat per tal de consolidar-la com a ciutat de compres internacional amb senyes d’identitat pròpies. Aprofitar la Marca Barcelona.
- Fomentar la innovació i l’adaptació a les noves tecnologies al comerç de la ciutat, TIC.
- Redacció i execució del Pla integral i transversal del Comerç.
-
Revisar el marc legal, simplificar els tràmits i normativa.
- Fer revisió i actualització de les ordenances i plans especials que afectin comerç i serveis.
- Actualitzar la web de comerç ampliant i renovant continguts per tal que consumidors i comerciants trobin tota la informació del comerç de Barcelona.
- Continuar estimulant els eixos comercials i els mercats com a centres dinamitzadors del comerç a la nostra ciutat. Oposició a una liberalització dels horaris comercials que no sorgeixi de l’acord unànime entre totes les organitzacions i associacions del sector del comerç de Barcelona.
-
Impulsar el rol del comerç i especialment el petit comerç, com a sector estratègic per la promoció econòmica.
- Impulsar la gestió público-privada de les zones d’interés econòmic i comercial BID (Mesura 3 de Barcelona Creixement).
- Lideratge del projecte Barcelona Nadal i altres esdeveniments tractors.
-
Impulsar la millora professional i l’us de les TIC en el comerç.
- Impulsar sistemes de pagament i fidelització mòbil.
-
Modernitzar i potenciar la xarxa de mercats municipals.
- Finalització i/o continuïtat de les remodelacions ja iniciades: Encants, Sants, Guinardó, Guineueta, Provençals, Ninot, Sant Antoni, Boqueria (Gardunya/serveis logístics), Vall d’Hebrón.
- Estudi i proposta de noves remodelacions: Abaceria, Sant Andreu i Galvany.
- Pla d’actualització d’espais comuns i instal·lacions logístiques dels mercats.
- Pla d’obres singulars (de no remodelació) d’actualització física i comercial dels mercats.
- Desenvolupament del Pla de Millores quadriennal dels mercats.
-
Promoure l’ampliació dels serveis dels mercats.
- Ampliació dels horaris comercials: desenvolupament de l’OOMM.
- Augment i suport dels serveis de lliurament a domicili dels mercats.
- Increment de les places d’aparcament per a clients.
- Incorporar la nova gestió de residus als mercats remodelats.
-
Promocionar i projectar els mercats de Barcelona.
- Estudi d’implantació d’una marca de producte de qualitat comercialitzat a Mercats.
- Potenciar les fires de producte local, especialment la celebració del Mercat de Mercats.
- Exportació del model Barcelona de Mercats.
- Projecció internacional: EMPORION i programes europeus: Med, ENPI, URBACT,...