Eloi Badia, regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, dona el retorn al grup de joves sobre les seves aportacions del procés Ciutadania Adolescent 2020-21.
A la sessió de retorn hi han assistit 13 joves de 8 centres educatius en representació dels 650 joves de 19 centres que han participat en el procés participatiu Ciutadania Adolescent de Barcelona 2020-21.
Joves implicats per fer una ciutat més sostenible!
En el procés participatiu Ciutadania Adolescent 2020-21, el col·lectiu de joves va triar el tema del medi ambient i va presentar propostes per millorar la vida quotidiana de la ciutat. Les tres propostes consensuades i que podreu trobar al Decidim Barcelona són:
- Més verd a la ciutat: per augmentar les zones verdes on el jovent es pugui implicar en activitats com els horts urbans o la plantació d’arbres i arbustos.
- Parada d’intercanvi de roba de segona mà als mercats dels barris i als equipaments municipals, per reduir els residus.
- Joc virtual 3R: per motivar a fer reciclatge a través d’un videojoc per conscienciar sobre la importància de reciclar i per generar incentius per fer-ho.
El compromís polític amb el verd
Dijous passat, al Saló de les Cròniques de l’Ajuntament de Barcelona, el regidor Eloi Badia va fer el retorn a les demandes del col·lectiu de joves.
Respecte a la demanda de Més verd a la ciutat, Badia va explicar que s’oferirà la microxarxa Descobrim Natura d’Escoles + Sostenibles, que acompanyarà i donarà suport als centres a l’hora d’educar en els valors ecològics i socioculturals relacionats amb els espais verds i la natura urbana, perquè es descobreixin i s’experimentin de manera vivencial.
La microxarxa vol generar i enfortir els lligams entre aquests espais, les persones que els gestionen i les escoles de Barcelona i considera que aquesta relació és primordial per promoure la corresponsabilitat a l’hora de conservar-los i protegir-los. Aquest curs 2021-22 la microxarxa Descobrim Natura s’iniciarà per a l’alumnat de 4t, 5è i 6è de primària, i el curs vinent s’adreçarà també a secundària.
D’altra banda, el regidor també els va oferir la participació en els projectes d’Aprenentatge Servei (ApS), que busquen un aprenentatge per a l’alumnat i un servei per a la comunitat. Se’n proposen de diversos temes, entre els quals n’hi ha un sobre la prevenció de residus. En aquest context, si l’alumnat ho desitja pot buscar col·laborar en horts comunitaris com a servei d’aquest projecte amb el suport del personal educador del “Com funciona Barcelona?”.
I, en darrer terme, Badia va recordar que cal continuar potenciant, més enllà de la pandèmia, el programa “Ampliem els espais educatius als barris”, una iniciativa on quatre de cada deu centres educatius han utilitzat parcs, places, jardins o equipaments el curs 2020-21, amb la qual cosa s’han obert més possibilitats de sortir de l’escola per a l’educació i el joc a l’aire lliure i en contacte amb la natura urbana.
Roba d’intercanvi: què tenim i què podem fer
Respecte a la demanda de parades d’intercanvi de roba de segona mà, el regidor va recordar que aquest any la xarxa d’intercanvi Renova compleix 10 anys. Una xarxa que funciona presencialment, sempre i quan la situació epidemiològica ho permeti, i que ha iniciat el seu servei també online. I va insistir en que qualsevol centre que ho sol·liciti, pot ser un punt de “Renova la teva roba”. Badia també va animar a crear espais d’intercanvi de roba als seus centres.
El regidor també va oferir la possibilitat de participar a “Com funciona Barcelona?”, un seguit de projectes d’Aprenentatge Servei entre els quals n’hi ha un sobre la prevenció de residus. En aquest context, si l’alumnat ho vol, pot crear un mercat d’intercanvi de roba o d’altres materials.
Respecte a la darrera demanda que havia fet el col·lectiu de joves al juny, el joc virtual 3R per aprendre i promocionar el reciclatge, el regidor va explicar que la qüestió s’ha traslladat a la Direcció de Comunicació de l’Ajuntament de Barcelona per veure’n la viabilitat.