Esteu aquí

Vols entendre la factura del gas? T’hi ajudem!

Vols entendre la factura del gas? T’hi ajudem!

09/10/2023 - 11:59

Habitatge. Conèixer els conceptes clau de la factura i saber si estem al mercat regulat o al lliure ens ajuda a reduir la nostra despesa mensual.

El gas és escàs i cada cop més car, de manera que convé conèixer de quines maneres podem evitar pagar més per la nostra factura. Per això, et donem l’oportunitat d’interpretar i comprendre millor la factura del gas. Per fer-ho, és especialment important saber si estem en el mercat regulat o en el lliure:

  • Mercat regulat: Es tracta d’una tarifa semiregulada, és a dir, amb un preu variable. S’actualitza normalment cada tres mesos en funció dels preus del mercat majorista de gas i de la tarifa d’accés que tenim contractada, que varia en funció del consum anual. Es pot identificar a la factura amb el nom de ‘Tarifa d’últim recurs’ o ‘TUR’.
  • Mercat lliure: Pot oferir qualsevol tarifa a qualsevol preu. És a dir, el preu fluctua segons les variacions de l’economia.

Principalment, a la factura del gas es cobren quatre conceptes: el terme fix, el terme variable, el lloguer del comptador i els impostos.

1. Terme fix: Es paga per poder disposar de gas i és variable en funció de la tarifa.

2. Terme variable: És el que paguem per l’energia consumida (kWh) durant el període de facturació. El preu és variable en funció de la tarifa.

3. Lloguer del comptador: El comptador és, normalment, de la companyia distribuïdora i es paga a cada factura en concepte de lloguer.

4. Impostos: La factura de gas inclou dos impostos, l’impost sobre els hidrocarburs (0,00234€/kWh), que es calcula sobre el terme variable; i l’IVA (21%), sobre el total de la factura.

5. Altres conceptes: En alguns casos, també es poden trobar altres conceptes a la factura com regularitzacions per actualitzacions referents a la normativa que tinguin caràcter retroactiu. En les factures del mercat lliure també és habitual que s’ofereixin serveis addicionals que no estan relacionats amb el subministrament de gas, com per exemple el manteniment de la caldera.

En el mercat regulat existeixen tres opcions de contractació del subministrament:

  • TUR 1: Consum inferior a 5.000 kWh anuals.
  • TUR 2: Consum entre 5.000 kWh i 15.000 kWh anuals.
  • TUR 3: Consum entre 15.000 kWh i 50.000 kWh anuals.

A més, la factura del gas proporciona informació sobre el subministrament. En destaquem la següent:

0. Logotip i informació de la comercialitzadora amb la qual tenim contracte (CIF, denominació social i domicili social).

1. Dades de la factura (número de la factura, període de facturació, etc.).

2. Resum de la facturació (inclou el preu total a pagar en la factura desglossat per conceptes).

3. Informació del consum de gas: Consum d’energia en la totalitat del període expressat en kWh. També s’hi pot trobar la lectura (mesurada en m³) i el factor de conversió a kWh, que és la unitat utilitzada per a la facturació.

4. Dades del contracte: En aquest apartat trobem tota la informació necessària sobre el punt de subministrament i dades contractuals, que són imprescindibles a l’hora de fer gestions amb la nostra comercialitzadora o la futura comercialitzadora que vulguem contractar, com el titular, l’adreça o el CUPS (codi unificat del punt de subministrament).

Reduir la despesa en 4 passos

En aquesta càpsula descobriràs, en només quatre passos, com pots canviar-te al mercat regulat, i així reduir la despesa de gas de la teva llar:

1. Busca el tipus de contracte que tens (si és del mercat lliure o el regulat).

2. Busca el CUPS (Codi Universal Punt Subministrament).

3. Si és necessari, truca a la teva companyia i demana passar al mercat regulat.

4. Revisa que no hi hagi renovacions automàtiques del contracte o permanències.

Convé tenir en compte que no totes les companyies ofereixen mercat regulat, de manera que potser cal canviar-se de companyia.

L’Ajuntament de Barcelona, a més, compte amb Punts d’Assessorament Energètic (PAE), un servei que ofereix la informació, l’atenció i la intervenció necessàries perquè les persones puguin exercir els seus drets energètics i les companyies no els neguin l’accés als subministraments bàsics. 

Per tal de ser atès, es pot contactar amb els PAE mitjançant telèfon, correu electrònic o de forma presencial en les diferents oficines distribuïdes per la ciutat. Per a més informació sobre les vies de contacte i el servei, pots consultar aquest enllaç.

Més informació