You are here

En marxa, les obres del segon tram que constituirà l’Eix 'verd' d’Almogàvers

Segon dels tres trams que generaran l'Eix 'Verd' Almogàvers

El tram del carrer dels Almogàvers, entre Badajoz i Roc Boronat, forma part del vial que neix al carrer de la Llacuna i finalitza al Passeig de Lluís Companys. I dins la xarxa de superilles se situa entre els eixos connectors de Tànger i Pallars, pertanyent a la categoria d’’eix pacificat’ amb prioritat per als vianants, i recollint el tràfic local de vehicles només per a veïns i serveis.

Ja han començat les obres d’urbanització del que serà el segon tram (d’un total de tres) que conformarà, quan totes acabin, un dels nous eixos verds de la ciutat, i més en concret, que unirà un sector del Ponent22@, a Sant Martí, amb un altre eix verd, a L’Eixample: ens referim al tram del carrer dels Almogàvers, entre Badajoz i Roc Boronat.

Un eix verd de la ciutat, que troba -dins la xarxa viària existent, fins ara destinada bàsicament a trànsit de vehicles- espais per a la naturalització de la ciutat. Un recorregut, que observant-lo de manera global, travessa el Poblenou, el parc de l’estació del Nord i arriba fins a un altre eix verd, el passeig de Lluís Companys.

Per tant, aquest tram de nova urbanització que té per objecte dotar l’entorn de les estructures pendents del pla especial del 22@, és una oportunitat per a donar continuïtat a les intervencions dutes a terme a la superilla del Poblenou, tot i arribant al centre de la ciutat.

Cal subratllar, també, i per a posar en un context major aquesta obra, que aquest nou Eix Almogàvers es regeix per la Modificació del Pla General Metropolità per la renovació de les àrees industrials del Poblenou, i en concret del districte de Sant Martí.

Unes obres d’urbanització que abasten un tram de carrer corresponent a dues illes, d’uns 321 metres de longitud, amb un ample de 20 metres entre façana, i una superfície d’aquest àmbit a projectar de 7.890 m2.

Així doncs, pel que fa a la urbanització d’aquest tram de carrer dels Almogàvers, les obres consistiran a dotar la màxima superfície verda i drenant, permetent  el pas de vehicles sobre superfícies específiques de trànsit rodat. En paral·lel, també, es preveu la ubicació de parterres i espais destinats a càrrega i descàrrega que delimiten el pas de vehicles, interromput pels guals existents i els previstos en el planejament.

Un plantejament, doncs, que recull un eix central per a circulació de vehicles o l’opció de desplaçar-lo lateralment i alternativament, amb l’objecte de reduir al màxim la velocitat, alhora que tancar perspectives de les àrees verdes, millorant-ne la percepció.

Una proposta, aquesta de plataforma única, on les bicicletes podran circular en ambdós sentits, adaptant la seva velocitat al vianant.  I una circulació dels vianants que es preveu a través d’una franja de 4 metres d’amplada pavimentada amb panot i adjacent a les façanes dels edificis.

D’altra banda, la cruïlla amb el carrer de la Ciutat de Granada es convertirà en una gran plaça de circulació restringida, amb grans zones de vegetació i estada.

Pel que fa als elements urbans que s’hi col·locaran, aquests s’adaptaran als nous usos i  recorreguts; així, el mobiliari urbà estarà situat a les franges intermèdies de la urbanització, col·locant-lo per al bon ús de l’espai públic : hi trobarem cadires individuals de fusta massissa; elements per a l’aparcament de bicicletes amb tubs d’acer galvanitzat; fanals amb bàculs verticals d’acer estructural tubular, amb cinc tipus de lluminàries LED d’alta eficàcia (d’entre 33W i 71W); papereres model ‘Barcelona’ de 70 litres de capacitat; font d’aigua monòlit de fossa de ferro; i escocells de xapa d’acer galvanitzat .

En quant a la jardineria, es preveu plantar-hi sis espècies d’arbrat, entre les quals destaquem iuques o ficus; mentre que les arbustives comptaran amb més d’una quinzena d’espècies com són: l’asparagus densiflorum, l’iris germanica, o la dicliptera suberecta.

Finalment, i pel que fa a la Recollida Pneumàtica (RPRSU), dins d’aquest projecte es preveu completar la xarxa ja existent al carrer dels Almogàvers, donant connexió d’escomeses a la canalització troncal, així com la construcció d’un pou d’aquest sistema a la cruïlla de Ciutat de Granada amb Almogàvers; mentre que la xarxa de distribució d’aigua calenta i freda ja està construïda en la seva totalitat.

El pressupost amb què ha comptat l’execució de l’obra ha estat d’uns 3,7 M€  (IVA inclòs), milora impulsada per l’IMU.