You are here

Torre Baró millorarà l'accessibilitat d’un dels seus àmbits: Castelldefels-Vacarisses

Una millora d'urbanització en un àmbit amb trama desordenada i edificació dispersa

La millora d’aquesta via ordenarà aquest sector del barri, que té una trama urbana desordenada i presenta una edificació força dispersa. A Castelledefels-Vacarisses, s’ampliarà la calçada i es reduirà un important desnivell de cota, millorant la connexió entre aquests dos carrers.

Al llarg d’aquest passat mes d’agost es van posar en marxa les obres d’urbanització d’un dels àmbits de Torre Baró, al districte de Nou Barris. Es tracta d’una millora urbana que afectarà el carrer de Castelldefels, amb la seva confluència amb Vacarisses, al sector més sud.

Una actuació que s’emmarca en una ordenació d’aquest sector del barri, caracteritzat per una trama desordenada i una edificació dispersa. Per això, l’arranjament d’ara comporta, en paral·lel, la definició d’un nou entramat vial associat a aquesta ordenació de parcel·les. A més, es complementa amb l’acondicionament i accessibilitat de les zones verdes i espais interiors.

Una ciutat-jardí sense èxit

El barri de Torre Baró, va sorgir a mitjan segle XX i ocupa una part de la serra de Collserola.  Va néixer a partir de diferents iniciatives d’urbanització en forma de ciutat-jardí que no van arribar a prosperar.

La zona, que en un principi, havia de ser residencial, es va convertir en un barri d’autoconstrucció fruit de les necessitats d’habitatge econòmic originades arran de la forta immigració de la dècada dels cinquanta i seixanta del segle passat.

Aquesta situació ha fet que en els darrers anys s’ha intentat realitzar –amb major o menor èxit- diferents projectes de remodelació i rehabilitació que donessin solució a la problemàtica urbanística i social que ha comportat aquest creixement.

Ara bé, un dels principals condicionants per a millorar els àmbits ubicats en aquests vessants de la serralada de Collserola, són els terrenys amb forts pendents, molt accidentats i que en dificulten l’accessibilitat. Un altre factor important és la pròpia trama edificatòria, que s’ha anat desenvolupant en molts casos sense un teixit urbà que la recolzés.

Una actuació de millora: Castelldefels-Vacarisses

L’objecte d’aquesta millora que comencem ara és arranjar un sector del carrer de Castelldefels-Vacarisses, adaptant-lo al nou planejament, a més del condicionament de totes les zones verdes al voltant d’aquesta nova estructura.

En aquest àmbit de Castelldefels es canvia el traçat en planta, per tal d’adaptar-lo al nou planejament, aconseguint també eixamplar la calçada i obtenir dos carrils de circulació i guanyar amplada per les voreres. Mentre que en alçat, es redueix la diferència de cota entre un carrer i l’altre.  Per lo tant, Castelldefels pujarà la seva rasant, mentre que Vacarisses la baixa.

Una de les característiques d’aquest àmbit és que ni els vorals, inexistents en alguns trams, ni els pendents, complien el codi d’accessibilitat, precisament per les característiques d’aquesta  topografia tan pronunciada i estreta.

Així, la millora en planta del carrer de Castelldefels implicarà passar a tenir una amplada de 10,60 m, i l’eix es converteix en una recta. Mentre que Vacarisses rectifica el seu punt de trobada amb Castelldefels, millorant l’actual incorporació; una actuació que unirà els dos extrems del vial amb els mínims canvis de rasant possibles, millorant la visibilitat i facilitant la circulació.

Hi identificarem, doncs, tres trams ben definits: un primer, que segueix l’alineació del carrer de Castelldefels (entre la rotonda de circulació ubicada a la intersecció amb el passatge de Carreras) i el carrer Vacarisses, en la que es fa una ampliació de calçada i voreres. La calçada quedarà de 5,30 m, amb dos carrils de circulació de 2,45 m.; un segon tram és el que segueix l’alineació del carrer de Castelldefels des del carrer de Vacarisses cap a dalt, amb les mateixes amplades de calçada i mateix nombre de carrils; a més d’una vorera de panot de 4m a una banda, i a l’altra banda, vorera de panot d’amplada variable, amb una mitja de 1,50m; finalment, un tercer tram correspon a la secció del carrer de Vacarisses, amb calçada de 3 m., que s’amplia en els primers números d’aquesta via, i on en la banda edificada s’hi faran rampes per a accedir a les vivendes existents.

Mobiliari urbà, jardineria i enllumenat públic 

Les actuacions en mobiliari urbà es limitaran –pel poc espai disponible- a la col·locació de papereres en els passos de vianants; a més de baranes inoxidables de protecció en la vorera elevada a la cruïlla de Vacarisses amb Castelldefels.

Pel que fa a les noves plantacions, es té previst incloure-hi, bàsicament: til·ler caucàsic i hidrosembra amb espècies autòctones.

I l’enllumenat públic serà amb un únic tipus de punt de llum; amb diferents alçades i potències: seran columnes del tipus Plus, d’entre 4 i 8 metres d’alçada, i d’entre 50W-100W.

Aquestes obres, impulsades per l’Institut Municipal d’Urbanisme, han tingut una inversió aproximada d’1,2 M€ (IVA incl.).