23/06/2022 - 10:41
Salut emocional. L'equip del Servei per a Adolescents i Famílies (SAIF) signa aquest exhaustiu article publicat a la revista d’intervenció socioeducativa "Educació social".
El Servei per a Adolescents i Famílies (SAIF) es va posicionar, l’any 2020, com un agent clau i proper per donar resposta als malestars emocionals d’adolescents de Barcelona, agreujats i intensificats davant la situació extraordinària de la pandèmia.
Ho va fer, en gran part de manera telemàtica, des dels seus dos dispositius d’acompanyament i assessorament:
- L’Aquí t’escoltem (ATE) i els seus punts disponibles a equipaments de referència de tots els districtes de la ciutat, adreçats a adolescents de 12 a 20 anys.
- El Centre per a Famílies amb Adolescents, un espai adreçat a pares, mares o tutors i a adolescents, que ofereix recursos per enfortir les seves habilitats personals, cognitives i comunicatives.
A banda de reforçar la seva atenció, l’equip professional del SAIF va publicar una desena d’articles sobre gestió emocional durant el confinament, al web de Joventut. Els podeu consultar en el següent recull: “Suport i recursos per a adolescents i joves davant neguits emocionals”.
Ara, després de donar-se el temps necessari per aturar-se i reflexionar sobre tot allò viscut, educadores i psicòlogues del SAIF signen un exhaustiu monogràfic titulat “Adolescència i joventut: la soledat en època de pandèmia” (publicat a la revista d’intervenció socioeducativa “Educació social”. Núm. 80 [2022]: L’acció socioeducativa davant el repte de la soledat dels joves).
Escoltant i analitzant els nombrosos testimonis atesos, el SAIF reflexiona sobre les diverses situacions viscudes per nois i noies, vinculades a:
- La soledat emocional: el sentiment de no connectar amb els altres.
- L’aïllament social: la soledat no subjectiva (manca de suport, de referents, de recursos…).
- La soledat existencial: que parla de l’aprenentatge vital d’estar sol amb un mateix.
A tall d’exemple, el monogràfic comparteix alguns dels relats més recurrents de joves que s’han apropat al SAIF en mesos de pandèmia. Identificant les experiències dels i les joves, les autores aborden la qüestió de la soledat amb una mirada àmplia:
- La soledat associada al que és propi de l’etapa evolutiva de l’adolescència, en aquest moviment de diferenciar-se dels adults i, per tant, allunyar-se’n.
- La soledat, conseqüència de superficialitats en les relacions actuals sostingudes en les xarxes socials i les aparences.
- La dificultat d’acompanyar aquelles persones que se senten soles malgrat estar envoltades d’altres.
- El silenci propi de la soledat, que la fa més difícil de detectar i, per tant, d’acompanyar.
- Les relacions entre la soledat i la dependència emocional.
- La relació entre l’autoestima i la soledat, entre moltes d’altres.
Finalment, el monogràfic suggereix algunes adreces, recursos i recomanacions per, des de l’autoconeixement i l’autocura, acompanyar joves que viuen el sentiment de solitud i treballar les emocions d’una manera vivencial, combinant estratègies introspectives i de reflexió personal.
El número 80 de la revista “Educació social”, inclou també altres rellevants articles d’interès que ens interpel·len i ensenyen des d’una perspectiva acadèmica, professional i cívica.
Destaquem especialment el títol “La prevenció, detecció i acompanyament d’adolescents i joves en situacions de soledat”, entorn la Guia per a professionals de la Joventut (editada en el marc de l’Estratègia municipal contra la soledat 2020-2030).
Enllaços relacionats
Més informació
- Monogràfic "Adolescència i joventut: la soledat en època de pandèmia"
- Revista "Educació social". Núm. 80 [2022]: L’acció socioeducativa davant el repte de la soledat dels joves
- Recull d'articles "Suport i recursos per a adolescents i joves davant neguits emocionals"
- Estratègia municipal contra la soledat 2020-2030
- Aquí t'escoltem, servei d'escolta i acompanyament per a joves de 12 a 20 anys
- Centre per a famílies amb adolescents