04/02/2021 - 11:04
Habitatge. Prorrogat el termini per sol·licitar la pròrroga extraordinària dels contractes de lloguer i l'ajornament del pagament de rendes fins a la finalització de l'actual Estat d'alarma.
El passat 27 de gener, es va tornar a modificar el Reial Decret 11/2020 de 31 de març, pel qual s’adoptaven mesures urgents complementàries en l’àmbit social i econòmic per fer front a la covid-19. En aquesta ocasió, s’han ampliat els terminis per sol·licitar algunes de les mesures que busquen ajudar-nos a mantenir l’habitatge en l’era covid-19.
Aquestes noves mesures han estat introduïdes pel Reial Decret-Llei 2/2021, de 26 de gener, de reforç i consolidació de mesures socials en defensa de l’ocupació.
Segons aquesta nova disposició els terminis per sol·licitar a la persona propietària la pròrroga extraordinària del contracte de lloguer o demanar la moratòria del lloguer de rendes, en cas que la persona propietària sigui una empresa, entitat d’habitatge o gran tenidor (+10 immobles o 1500 m2 construïts), s’amplien fins a la finalització de l’actual Estat d’alarma.
En aquest sentit, t’interessa saber que:
1) S’ha ampliat la possibilitat de demanar la pròrroga de fins a 6 mesos a tots els contractes de lloguer habitual que, bé per l’acabament de pròrroga obligatòria o bé per acabament de pròrroga tàcita, finalitzin abans del 9 de maig de 2021, inclòs.
- No serà possible beneficiar-se d’aquesta pròrroga si la persona propietària ens ha comunicat que necessita el pis per a ella mateixa, per a un familiar o el seu cònjuge (en cas de separació), o si ja consta que hem arribat a uns altres tipus d’acord amb ella.
- Durant la pròrroga extraordinària, l’arrendador/a continuarà aplicant les mateixes condicions contractuals.
- La pròrroga serà obligatòria per a la persona propietària i s’ha de sol·licitar per escrit abans de la data de finalització del contracte.
2) El termini per sol·licitar un ajornament temporal i extraordinari de les rendes del lloguer s’ha ampliat fins al 9 de maig de 2021.
Només el podràs demanar si la persona arrendadora és una empresa, una entitat d’habitatge o un gran tenidor d’habitatge, o si et trobes en situació de vulnerabilitat econòmica a conseqüència de la covid-19, és a dir:
- Si estàs en situació d’atur o si ets professional autònom i pots acreditar una pèrdua substancial d’ingressos a conseqüència de la crisi sanitària.
- Si el lloguer i les despeses de subministraments que pagues al teu habitatge són iguals o superiors a un 35% dels ingressos nets de la unitat familiar.
- El teu conjunt d’ingressos de la unitat familiar del mes anterior a la crisi no supera en 3 vegades l’IPREM (Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples). Aquest límit és ampliable segons el nombre de fills/es i persones a càrrec, i pot arribar a ser 5 vegades l’IPREM en alguns casos.
Si tens dubtes sobre com acollir-te a les diferents mesures covid-19 per a l’habitatge o altres preguntes relacionades amb l’habitatge, demana cita amb l’Assessoria d’Habitatge compartit per a joves a través de qualsevol Punt infoJOVE de la ciutat.
Trobaràs més informació sobre el conjunt de mesures covid-19 a la notícia “Mesures per mantenir l’habitatge i els subministraments de la llar durant l’Estat d’alarma per la covid-19”, que vam compartir-vos al març.