Què cal saber si faig teletreball?

21/05/2020 - 12:19

Feina. Si esteu fent teletreball per primera vegada, informeu-vos sobre l’obligatorietat o no d’acceptar-ho, si pot afectar el vostre horari establert, quin material i mesures que necessiteu, qui és responsable de proporcionar-vos-les...

Si amb la nova situació laboral, esteu fent teletreball per primera vegada, poden surgir-vos molts dubtes al respecte: sobre l’obligatorietat o no d’acceptar fer teletreball, si pot afectar el vostre horari establert, el material i les mesures que necessitareu i qui és responsable de proporcionar-vos-les…

Us responem aquestes i més qüestions, a continuació:

1.- Quina és la diferència entre teletreball i treball a distància?

S’entén el teletreball (o ’“e-treball”) com a subgrup dins del treball a distància, però les seves aplicacions pràctiques són diferents:

  • El treball a distància es caracteritza per la flexibilitat locativa. És a dir, que les persones treballadores escullen on desenvolupen la seva activitat professional.
  • En canvi, per a ser categoritzat com a teletreball, la persona treballadora, com a norma, ha de desenvolupar la seva tasca professional majoritàriament a través de vies telemàtiques i realitzar-la fora de l’empresa. És a dir, duent a terme un 50% o més de la jornada laboral per “e-treball”.

2.- Em poden obligar a fer teletreball?

  • No es pot obligar cap persona treballadora a desenvolupar la seva tasca professional a través del teletreball, però sí que és la mesura més adequada per seguir fent aquelles activitats laborals que es puguin realitzar des dels domicilis, permetent així el manteniment de l’activitat de l’empresa.
  • Així, el desenvolupament de l’activitat laboral a través del teletreball, ha de ser un acord entre la persona treballadora i l’empresa, que consti per escrit.

3.- L’empresa m’ha de proporcionar algun document conforme estic fent teletreball?

  • L’entrega d’un document que notifiqui el canvi de tipologia de treball professional no és obligatori, però és preferible que l’acord consensuat per part de les dues parts implicades es faci per escrit i així quedi constància de l’acord assolit: les franges horàries, les tasques a realitzar i els materials que s’hauran d’emprar per dur a terme l’activitat laboral.

4.- Em puc negar a fer teletreball?

  • Si existeix alguna causa justificada per la qual no es pugui abordar el teletreball, cal informar a l’empresa i acordar el desenvolupament de la relació laboral entre els agents implicats.
  • Si l’empresa proposa realitzar les activitats laborals per via telemàtica i la persona treballadora es nega sense causa justificada, aquest fet pot ser causa d’un acomiadament o un expedient disciplinari.

5.- Com justifico les hores de teletreball?

  • L’empresa ha de proporcionar a la persona treballadora un mecanisme de registre de totes les tasques i hores invertides durant la jornada de teletreball, a efectes del còmput global del temps de treball i el càlcul de la retribució.
  • Si no és així, es recomana a la persona treballadora que ho sol·liciti a l’empresa o que anoti les franges horàries de treball i les tasques realitzades durant aquestes per al posterior càlcul de retribució.

6.- L’empresa m’ha de proporcionar materials per abordar el teletreball?

  • Si l’empresa proposa a les persones treballadores realitzar teletreball, ha d’assumir la provisió de tots els recursos necessaris per desenvolupar l’activitat professional de manera òptima, incloent equipaments destinats a la protecció de la salut de les persones treballadores que compleixin amb les determinacions de la Llei de Prevenció de Riscos laborals.

7.- Quines mesures són recomanables quan faig teletreball?

Quan treballem en remot:

  • En primer lloc, l’espai en el que realitzem la feina ha de ser còmode i ha de fomentar la concentració. És a dir, hem d’evitar treballar al llit o al sofà i prioritzar ubicacions amb llum, poc soroll i que disposin d’una taula i una cadira adients.
  • En segon lloc, hem de planificar un horari de treball i uns objectius diaris i setmanals.
  • En tercer lloc, recordem fer descansos periòdics i, preferiblement, canviem de tasques cada hora o cada dues.
  • En quart lloc, tinguem en compte que podem realitzar les tasques buscant suport i l’opinió de companys/es de feina o d’altres persones; no cal fer-ho tot individualment.

8.- Si em demanen fer teletreball, he de realitzar el mateix horari que estava fent en la meva jornada laboral habitual? O em poden augmentar o reduir la jornada laboral de teletreball degut a l’estat d’alarma?

  • Les franges horàries a desenvolupar per part de la persona treballadora han de ser acordades amb l’empresa, amb la possibilitat de mantenir la jornada laboral abans del període d’alarma.
  • Si l’empresa decideix proposar a la persona treballadora l’augment o la reducció d’hores, haurà de quedar notificat per escrit i, si es requereix, canviar la tipologia de contracte i les hores justificades.
  • Cal tenir en compte que el que estableixen els darrers decrets és que es poden augmentar les hores de jornada laboral en aquelles activitats laborals considerades de caràcter essencial. En aquest cas, es declaren com a hores extres per causa major, per tant, es consideren de caràcter forçós i s’hauran de compensar com a hores extraordinàries.

9.- Puc demanar fer teletreball si l’empresa no m’ho ofereix?

  • Sí. La persona treballadora pot proposar l’activació d’aquesta tipologia de treball, ja que és una de les alternatives a les quals pot optar la persona treballadora en la recent modificació de l’article 34.8 de l’Estat de Treballadores fent referència a l’adaptació de jornada i de les formes de treball.
  • Abans d’iniciar l’activitat laboral a través del teletreball i fer-se efectiva la nova mesura proposada, aquesta també requereix l’acord consensuat entre la persona treballadora i l’empresa, la qual ha d’acceptar-la per així fer-la efectiva. En el cas de no acceptar la proposta, l’empresa ha de presentar les causes que justifiquen la denegació del teletreball (sabent que la normativa vigent estipula que l’empresa implicada disposa del termini de 30 dies per negociar amb la persona treballadora que està realitzant la petició).

10.- Fent teletreball hauré de recuperar hores quan torni al meu lloc de treball?

  • Si la persona treballadora i l’empresa han acordat realitzar les activitats laborals a través del teletreball i ambdues parts poden optar per aquesta tipologia de treball, quan es retorna al lloc de treball habitual no s’hauran de recuperar les hores (ja que la jornada laboral ja s’haurà realitzat en mode teletreball, mantenint així l’activitat de l’empresa).

11.- Com puc abordar el teletreball en equip?

  • El fet de sentir que es compta amb recolzament i estar en constant connexió amb part de l’equip de professionals de la pròpia empresa, ajuda a abordar les tasques col·lectivament i poder rebre “feedback” instantani per la seva part.
  • La xarxa ofereix múltiples alternatives per abordar de manera efectiva el treball col·laboratiu en remot. Per fer videoconferències, per exemple, es pot fer servir Google Hangouts, Zoom, Google Hangouts Meets (de pagament) o Skype, i, per compartir espai de treball on-line, resulten molt útils plataformes com Google Drive, One Drive, Slack o Microsoft Teams