El Làbora és un projecte de ciutat impulsat per l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS), i dissenyat i gestionat en col·laboració amb ECAS (Entitats Catalanes d’Acció Social), FEICAT (Empreses d’Inserció de Catalunya) i la Creu Roja.
La cooperació i el treball en xarxa entre l’Ajuntament de Barcelona, les entitats socials i el teixit empresarial de la ciutat és la clau per a una Barcelona més justa i més inclusiva.
- Comissions
-
En el programa Làbora existeixen comissions de treball per articular les bases i línies d’acció del programa en dos nivells: l’estratègic i l’operatiu. Les comissions són les següents:
Comissió Estratègica: La comissió vetlla pel bon funcionament general de l’activitat del programa i per l’interès social, intern i extern, d’acord amb l’estratègia política definida. Les seves trobades són bimensuals. Està formada per les administracions i entitats promotores següents:
- Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona i Barcelona Activa (IMSS)
- Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS)
- Federació d’Empreses d’Inserció de Catalunya (FEICAT)
- Creu Roja
- Fundació Intermèdia
- Gerència del Làbora
Comissió de Direcció: Fa el seguiment de les activitats de totes les àrees operatives i reporta la informació a la Comissió Estratègica. Vetlla per la implementació òptima del model del programa i per promoure i garantir la perspectiva de gènere en totes les actuacions del programa. Les seves trobades són mensuals. Està formada per:
- Institut Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Barcelona (IMSS) i Barcelona Activa
- Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS), en delegació:
- Federació d’Empreses d’Inserció de Catalunya (FEICAT)
- Càritas
- Creu Roja
- Responsables de l’Oficina Tècnica del Làbora
Comissió Permanent: L’objectiu de la comissió és tenir, en l’àmbit estratègic, la capacitat de proposar, aportar, recomanar i influir pel que fa als elements estratègics i d’innovació del programa, així com de valorar-ne el desenvolupament general. Les seves trobades són mensuals. Està formada per:
- Equips
-
En l’aspecte operatiu, el Làbora disposa dels equips següents:
Oficina Tècnica del Làbora: equip de professionals que tenen l’encàrrec de dur a terme la planificació, avaluació i seguiment de l’actuació, execució i alineament estratègic general i de les diferents àrees que formen el programa.
- Gerència
- Responsable d’operativa i responsables d’àrees
- Referents d’orientació, capacitació i prospecció
- Referents de tecnologia
- Referents de finances
- Administració
Equip de Prospecció del Làbora: Un equip d’11 prospectores que tenen per objectiu sensibilitzar el teixit empresarial, acompanyar les empreses i les participants en els processos de selecció per competències i impulsar projectes innovadors en col·laboració amb les organitzacions empresarials vinculades al Làbora. Les prospectores provenen de les entitats següents:
- Associació Social Andròmines
- Càritas
- Creu Roja
- Fundació Acollida i Esperança
- Fundació Formació i Treball
- Fundació Pere Tarrés
- Fundació Salut i Comunitat
Equip d’Orientació del Làbora: és l’equip de professionals del programa que fa de nexe entre els professionals de Serveis Socials i les persones participants del programa, i tenen per objectiu promoure’n la millora competencial. Un total de 17 entitats participen en aquest equip, i proporcionen així 30 punts d’orientació a Barcelona. Són les següents:
- Ared-Salta (2)
- Càritas (2)
- Casal dels Infants
- Creu Roja (4)
- Femarec (2)
- Fundació Acollida i Esperança
- Fundació Adsis
- Fundació Àmbit Prevenció
- Fundació Formació i Treball (4)
- Fundació Gentis
- Fundació Mercè Fontanilles (2)
- Fundació Pere Tarrés
- Fundació Privada Trinijove (3)
- Iniciatives Solidàries
- Insercoop (2)
- Probens
- Salesians Sant Jordi
Equip de Formació del Làbora: és l’equip, format per 5 persones, encarregat de liderar la identificació de les competències de les persones participants en els mòduls de Millora de l’Ocupabilitat (MO) i transferir-les a la nova ocupació que es planteja com a objectiu laboral. Les entitats que hi participen són les següents:
- Àgora de les Entitats
-
Aquest és un espai anual, que se celebra el primer trimestre de l’any, i vol ser una trobada entre totes les organitzacions que gestionen els Punts d'Orientació, Capacitació i Prospecció del programa, així com els Punts Específics.
Els seus objectius són:
- Generar un espai participatiu
- Donar el tret de sortida de l'any
- Presentar les dades de tancament de l'any anterior
- Avaluar el Pla d'Acció
- Generar treball col·laboratiu en algun repte o nova acció de cara l'any següent
Durant el 2023, es va fer un primer treball participatiu a l'hora de prioritzar reptes estratègics i accions.
El 2024, es va centrar en una valoració ràpida de percepcions del canvi durant l'any i es va celebrar la primera sessió d'innovació, el tret de sortida del projecte 360 que s'ha dut a terme durant el 2024.