You are here

La ‘Rambla d’Equipaments’ de les antigues casernes de Sant Andreu conformarà un dels eixos urbans més importants d’aquest sector del districte que s’ha anat transformant en els últims quinze anys

La 'Rambla d'Equipaments' de Sant Andreu

La creació d’aquesta via de connectivitat interior en forma de creu i que es distribueix en la quadrícula urbana Passeig de Santa Coloma- Palomar-Passeig de Torras i Bages-Fernando Pessoa, es complementa amb el projecte urbà que incloïa una zona verda i de jocs infantils que es va inaugurar la primavera de 2020 a tocar d’aquest nou àmbit. Aquesta segona obra de millora, aportarà, en conjunt, 12 noves hectàrees renovades, integrant diverses peces d’usos residencials, d’equipaments i espais lliures, i executant en certa manera un projecte que -a causa del temps transcorregut- s’ha anat adaptant als requeriments dels serveis municipals, per a poder completar aquesta transformació urbanística de Sant Andreu.

La transformació de l’espai que durant molts anys (1929-1998) van ocupar les Casernes de Sant Andreu ha arribat -almenys, i pel que fa a la millora d’urbanització- a la seva recta final, culminant, amb la inauguració de l’anomenada ‘Rambla dels Equipaments‘, un procés de remodelació urbana que va començar a principis de la dècada dels 2000 i que ha anat dotant tota aquesta àrea del districte amb nou habitatge (protegit i de lliure mercat), àrees verdes o serveis a la societat (CAP, centres educatius, comissaria dels Mossos d’Esquadra), per a citar-ne alguns exemples.

Ara, aquesta ‘Rambla dels Equipaments’ que ha nascut en el sector més a Llevant de les antigues casernes, i que queda delimitada per l’espai comprès entre el Passeig de Santa Coloma, Palomar, Passeig de Torras i Bages i Fernando Pessoa, ha permès la futura integració dels terrenys dins l’entorn proper i la ciutat, amb la definició i delimitació d’unes peces per a usos residencials, d’equipaments i espais lliures. Un nou conjunt urbà millorat (els antics terrenys eren completament erms i lliures d’altres edificacions i construccions) que ocupa 12.450 m² de terreny (d’aquest total, 9.500 m² corresponen a nous vials i uns 2.700 m² a espai verds).

De fet, i per a tenir una aproximació visual –sobre plànol, i seguint els punts cardinals Nord-Sud-Est-Oest- de com és aquest nou àmbit, veiem que la ‘Rambla d’Equipaments’ conforma una creu irregular amb l’altra vial important de la zona, com és l’anomenat ‘Carrer Groc’, que connecta el Passeig de Torras i Bages amb el carrer de Fernando Pessoa i viceversa. Mentre que la rambla esdevé l’artèria que uneix el Passeig de Santa Coloma amb el carrer de Palomar, tot i que en aquest últim tram encara hi ha algun edifici pendent d’enderrocar.

Prioritzant la mobilitat per a discapacitats i minimitzant els desnivells del terreny

Algunes de les millores que es poden veure en aquesta nova urbanització, i que s’han fet per tal d’adequar-se millor a l’entorn i les noves edificacions han estat: el manteniment de l’arbrat a protegir, la conversió de l’enllumenat a la tecnologia LED ; la implantació de jocs infantils, l’adequació del mobiliari urbà al Catàleg Municipal o l’adaptació de paràmetres d’accessibilitat de rampes i escales.

Una de les solucions constructives que s’han aplicat en aquest nou àmbit ha estat, per exemple, la reutilització (en diversos trams de la Rambla) d’un mur que –exteriorment- està acabat amb texturat de canyís i protegit amb capa de pintura anti grafiti transparent; una estructura que salva el desnivell que hi havia, i on la vegetació s’enfilarà per aquesta creant un mur verd al llarg d’aquesta avinguda principal.

Un altre dels elements a destacar en aquesta reordenació d’aquest àmbit ha estat (i de la qual s’ha tingut especial cura per les característiques del terreny) ha estat l’accessibilitat. Aquí, les modificacions en pendents de rampes i configuració d’escales i paviments garanteixen en tot moment un itinerari adaptat per a les persones amb mobilitat reduïda o persones amb disminució visual. Un exemple d’aquesta cura en l’adequació són les rampes, que tenen un pendent transversal inferior al 2%.

En aquest apartat, per exemple, totes les escales que hi ha en l’àmbit del projecte inclouen paviment de granet dur, estable, antilliscant (per a sec/mullat), sense peces ni elements solts, continus i sense ressalts. Així mateix, davant d’escales, desnivells, guals i encaminaments s’han utilitzat franges de paviments diferenciats tipus direccional podo tàctil.

La ‘Rambla d’equipaments’, eix vertebrador entre el Nord i el Sud dels terrenys de les antigues casernes

A vista d’ocell, i perquè puguem tenir una idea visual de com es distribueix la connectivitat per a vianants en tot aquest nou espai (incloent-hi la zona ‘verda’ de Jocs Infantils inaugurada el juny de 2020) veiem que, un dels dos vials principals que conformen aquesta mena de creu irregular que és la ‘Rambla d’Equipaments’ comunica el Passeig de Santa Coloma amb Palomar; mentre que un segon, discorre en perpendicular al Passeig de Torras i Bages i uneix aquest amb el carrer de Fernando Pessoa.

Així, per exemple, aquesta segona via de pas que uneix el Passeig de Torras i Bages amb el carrer Fernando Pessoa, just per sota la boca nord de la parada de Metro de Torras i Bages, és la que dividirà la ‘Rambla d’Equipaments’ en dues parts ; essent l’única connexió entre ambdós carrers i essent, també, plataforma única amb prioritat de vianants.

El tram central de la ‘Rambla d’Equipaments’ s’ha executat en cinc àmbits de materials alternats (paviments de pedra, llambordí vermell i formigons tractats formant un mosaic amb pedra natural). En un primer àmbit, els espais entre les barres d’edificació annexes a la rambla inclouen gespa, sauló natural o panot; un segon, inclou aquells murs laterals que salven el desnivell existent entre el pla superior dels edificis i el pla del passeig ; uns murs que tenen una jardinera de base que permetrà que la vegetació enfiladissa acabi l’acabi colonitzant i recobrint.

El tercer: escales i rampes fetes amb vorades de formigó; el quart àmbit correspon a la rasant de la rambla, que en la seva part central dibuixa un canal suau per on es fa la recollida d’aigües. I el cinquè i últim: el contacte entre les urbanitzacions públiques i les privades, que s’ha resolt amb una junta de xapa metàl·lica.

Mobiliari urbà: al llarg de tot aquest nou àmbit, hi trobem diversos bàculs d’alineació model Plus d’acer galvanitzat en les vies principals i interiors; mentre que a la mateixa rambla s’hi han col·locat bàculs del tipus Prim ; els bancs són del tipus Montseny i ‘especials’ en forma de T o L ; i les cadires, també del tipus Montseny ; les papereres, del model ‘Barcelona’, de 60 litres de capacitat ; les pilones, també, del model ‘Barcelona’ de fossa grisa d’1 metre d’alçada ; les 18 bases d’aparcaments per a bicicletes ; la resta d’edicles del Parc (bar, quiosc), i parades d’autobús, que compleixen els elements estàndard de mobiliari urbà de l’Ajuntament de Barcelona.

I finalment, les fonts d’aigua potable (n’hi haurà dues) ; una, del tipus Atlàntida, col·locada prop de les zones de jocs infantils i activitats físiques, i una segona, del model ‘Naia’, per al centre de l’espai de descans de la zona de gronxadors.

En aquesta àrea de jocs infantils per a nens de menys de cinc anys també hi trobem una zona d’estada per als pares i una caseta per a un futur bar, així com una pèrgola.

Jardineria i xarxa de reg: aquest primer apartat inclou tant l’arbrat a conservar i trasplantar ; nou arbrat ; pantalles vegetals i gespa i arbusts. En aquest sentit, tots els arbres que calia trasplantar han estat traslladats al viver municipal. Pel que fa al nou arbrat, s’han reforçat les alienacions existents (plataners, mèlies, pollancres, castanyers, etc.) amb arbrat de la mateixa espècie. En canvi, a l’arbrat de la ‘Rambla d’Equipaments’ hi trobem alineacions trencades d’arbrat com til·lers o similars ; que es complementen amb arbres de poca alçada com les mimoses, els baladres o l’arbre de foc. També hi trobem una sèrie de pantalles vegetals de 4, 6 i 8 metres d’alçada, per on pugen plantes enfiladisses.

Enllumenat públic: la xarxa d’enllumenat públic és nova als nous carrers; així, la nova rambla compta amb bàculs en alineació central de 12 metres d’alçada, i una alineació lateral de 4 metres d’alçada, on les llumeneres estan equipades amb làmpades LED de 20 W, 27 W, 39 W i 56 W per a il·luminar les diferents àrees del projecte.

Senyalització: la senyalització projectada persegueix el triple objectiu : augmentar la seguretat de la circulació ; l’eficàcia, i la comoditat d’aquesta.

Xarxa de clavegueram: és unitària, i recollirà tant les aigües pluvials com les residuals ; i on el disseny de la nova xarxa i la renovació de l’existent i de drenatge s’ha dimensionat seguint el ‘mètode racional’, aplicables a conques d’àrea petita.

En aquest sentit, cal subratllar que les aigües de pluja són, també, retornades al subsòl, mitjançant infiltracions per drenatge sostenible, mètode que es coneix amb l’acrònim de SUDS.

I com a colofó de tota aquesta secció de millores, posarem la mirada a la neteja urbana. La nova urbanització de l’àmbit de la nova ‘Rambla dels Equipaments’ compta amb una nova xarxa de recollida pneumàtica d’escombraries. Aquesta és un tipus d’instal·lació que recull la fracció orgànica i de rebuig. A més, s’hi inclou la col·locació de contenidors de recollida selectiva de la resta de fraccions com vidre, plàstic o cartons.

Aquest nou sistema (xarxa de RPRSU) estarà connectat a diversos sistemes de recollida existents propers a aquell àmbit, com són el del centre comercial La Maquinista, o una altra xarxa existent al passeig de Santa Coloma.

Hi ha dues xarxes de reg independent, i totes dues regaran mitjançant degoteig tant per les noves plantacions d’arbrat, com per les plantes arbustives, jardineres florals i parterres verds i que donen servei als dos subàmbits en què es divideix aquest nou projecte urbanístic. Les zones de parterre, per exemple, incorporen un drenatge sostenible.

El cost del projecte de la ‘Rambla d’equipaments’ de les antigues Casernes de Sant Andreu se situa entorn dels 4,7 M€.

L’obra, que va començar a principis de 2019 i ha finalitzat a finals d’aquest mes de març ha estat impulsada per l’Ajuntament de Barcelona; i l’Institut Municipal d’Urbanisme ha estat l’ens encarregat d’executar-la.