Urbanisme. Fruit del treball conjunt que s’ha portat a terme els últims mesos amb 18 entitats del territori.
Després de fer una anàlisi profunda del funcionament dels eixos verds del districte, s’impulsa ara un pla de millores fruit del treball conjunt que s’ha portat a terme amb 18 entitats del territori i la resta d’agents municipals implicats. L’objectiu és consolidar el projecte i fer-hi les modificacions que calgui, relacionades amb la millora de l’espai públic, la mobilitat, la qualitat ambiental o les dinàmiques socioeconòmiques.
Els nous eixos han suposat un desplegament diferent d’alguns serveis que han implicat nous models de manteniment. Ja s’han planificat un seguit d’accions de millora que s’executaran de manera progressiva fins a l’estiu vinent. En el cas dels serveis de manteniment del verd, el cost s’ha incrementat en 315.000 euros, i pel que fa a la neteja, en 759.000 euros.
El 81% dels vehicles que hi circulen són no matriculats, majoritàriament bicis, bicis elèctriques i altres vehicles de mobilitat personal, i la velocitat mitjana és d’uns 20 km/hora. Des d’ara i durant la tardor es durà a terme una fase de pedagogia, que inclourà la senyalització temporal a les places amb unes torretes informatives, un increment del control de la Guàrdia Urbana, la presència d’agents de convivència per informar del funcionament dels eixos verds, l’impuls amb les entitats d’activitats festives o de barri a les places, amb l’objectiu que tinguin ocupació, i campanyes informatives per millorar-ne els usos.
Senyalització de la mobilitat
S’ha planificat una actuació a la rambla de Catalunya per donar continuïtat al passeig central per als vianants. L’acció es licitarà a la tardor i té un cost previst de 60.000 euros. Els propers mesos s’habilitarà, per als vehicles comercials, la possibilitat de continuar pel carrer de Girona per accedir al tram entre la Gran Via i Diputació, que actualment està prohibit. I es proposa millorar la senyalització a les placetes de Rocafort, Comte Borrell, Girona i Enric Granados i estudiar la ubicació del mobiliari i d’altres elements per aclarir les restriccions de la circulació en aquests espais.
Des d’ara i fins a l’octubre es reforçarà la senyalització a les cruïlles per fer més evidents els girs obligatoris i per evitar que els vehicles utilitzin els guals de vianants a les cruïlles. També s’està estudiant com es poden delimitar millor els espais destinats a la càrrega i descàrrega.
Manteniment dels espais
Als parterres de més de 20 metres quadrats se substituiran les proteccions malmeses per les tanques usades a Sant Antoni per protegir la vegetació dels gossos i de trepitjades, tant de vianants com de vehicles. L’actuació es farà progressivament entre el 2024 i el 2026 i té un cost total de dos milions d’euros.
L’anàlisi del servei de neteja conclou que està ben dimensionat. S’ha decidit reforçar-lo amb cinc papereres més a les zones d’estada dels eixos verds, tenint en compte la distància fins als bancs i les taules per evitar males olors.
Control de llicències
La implantació del pla d’usos del districte està en avaluació permanent, ja que, tot i que no s’han incrementat les activitats regulades pel pla d’usos, sí que hi ha hagut molts traspassos de llicències, que en modificaven les característiques formals. Paral·lelament, es porten a terme diferents campanyes d’inspecció: una campanya d’inspecció centrada en assabentats d’obra, una altra d’inspecció específica de terrasses i una que es farà properament, conjuntament amb l’Institut Municipal del Paisatge Urbà i la Qualitat de Vida (IMPUQV), per revisar les façanes dels locals.