Barcelona rep fons europeus Next Generation per a projectes de millora de la qualitat ambiental i la mobilitat i fer front a l’emergència climàtica.
Barcelona rep l’import màxim que havia sol·licitat dels fons europeus Next Generation per a projectes clau per millorar la qualitat ambiental i la mobilitat i fer front a l’emergència climàtica.
La convocatòria del 2021 del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana d’ajudes provinents dels fons europeus Next Generation (NGEU) ha resolt atorgar 74,89M€ a la ciutat de Barcelona per finançar la Superilla Barcelona, la ZBE, la compra d’autobusos elèctrics, la xarxa de carrils bici, la Ciutat 30, la transformació de la Meridiana, la instal•lació d’escales mecàniques i la digitalització dels serveis de mobilitat.
La resolució de la convocatòria, que el ministeri va fer pública el 23 de febrer, s’emmarca en el Pla Nacional de Recuperació, Transformació i Resiliència (PNRTR) que impulsa l’Estat dins les actuacions d’impuls de resiliència i transformació de la Unió Europea (UE). El pla va dirigit a actuacions vinculades a la posada en funcionament de zones de baixes emissions, a la transformació digital i sostenible del transport públic i impuls a la mobilitat saludable, a la transformació de flotes del transport públic cap a models no contaminants i a la digitalització de la gestió del trànsit.
El ministeri ha resolt atorgar la totalitat del pressupost que es va demanar en la primera sol·licitud, que es destinarà a impulsar les següents actuacions:
- Projecte Superilla Barcelona (25,9M€). Aquest mandat transformarà els quatre primers eixos verds i quatre primeres places de l’Eixample.
- Zona de Baixes Emissions (ZBE) (1,48M€). Ja en marxa, aplica restriccions de circulació als vehicles més contaminants en una àrea de més de 95 km2.
- Compra d’autobusos elèctrics (16M€). La xarxa d’autobusos de Barcelona actualment compta amb una flota amb el 0,5% de vehicles elèctrics. L’objectiu a curt termini és que l’any 2025 s’incorpori a la flota 46 busos d’hidrogen, 233 elèctrics i 120 vehicles elèctrics per a la flota auxiliar. En la primera sol·licitud d’ajudes, s’inclou la compra de 74 autobusos elèctrics (54 unitats de 12 m i 20 unitats de 18 m).
- Carrils bici (9,1M€). Avui dia, la ciutat compta amb una xarxa de 240 km de carrils bici segregats, i se segueix treballant per ampliar-la. En total, s’atorguen ajuts per 16 actuacions de nous carrils bici.
- Ciutat 30 (4,4M€). El març de 2020, Barcelona va declarar que el 75% de les vies fossin de màxim 30 km/h. Per garantir el compliment dels límits de velocitat, el consistori destinarà els recursos a la instal·lació de radars (també en entorns escolars), a actualitzar la xarxa semafòrica i a millorar la senyalització.
- Transformació de la Meridiana (6,2M€). El procés de conversió de l’avinguda a eix cívic de referència, amb més espais de lleure i mobiliari urbà i menys trànsit.
- Accessibilitat vertical (9,4M€). Els sistemes de transport vertical com les escales mecàniques i els ascensors s’han anat incorporant en l’última dècada per facilitar i promoure la mobilitat a peu del veïnat. S’han atorgat ajuts per un total de 6 actuacions d’escales mecàniques.
- Digitalització dels serveis de mobilitat (2,3M€). Es continuarà treballant en una aplicació (app) integradora de serves de mobilitat metropolitana per millorar l’experiència dels usuaris i facilitar la informació, planificació, reserva i pagament dels desplaçaments.
L’Ajuntament de Barcelona va presentar dues sol·licituds diferenciades. A la primera es van seleccionar preferentment les actuacions que tenien calendari d’execució previst fins al 2023, ja que un dels criteris de valoració principal de la convocatòria era la maduresa dels projectes. A banda, queda una segona sol·licitud, amb diversos projectes que sumen un import global de 49,96M€, que també podrà ser tinguda en compte en cas que les primeres sol·licituds presentades pels municipis no esgotin el pressupost disponible pel ministeri.