Un dissabte de febrer, amb els seus núvols i un punt de fred. Una família agafa el carretó i la llista de la compra i surt de casa com si fossin caçadors que cerquen què emportar-se a casa per saciar les seves papil·les gustatives.
Arriben al Mercat de Sant Andreu i allà, sorpresa. Aquest matí és moment de gaudir del mercat d’una manera diferent, no només amb la vista o el sabor, sinó amb els cinc sentits. Moment de compartir les sensacions de les accions més quotidianes, com seria fer la compra al mercat.
Parlem amb Benedetta Rodeghiero i Elena Gimero, de l’estudi Lemur, un laboratori d’emergències urbanes que han portat al mercat aquesta performance artistico-educativa que s’emmarca en el projecte De l’escola al mercat: estructures nòmades i somato sensorials que és una proposta de reflexió compartida i construcció col·lectiva de l’entorn de la fàbrica de Fabra i Coats que s'insereix en el marc del projecte Cohabitar-entre, com a part de l'espai Connector.
Des de Lemur ens expliquen que aquest projecte pretén “fer tresor dels ecosistemes que s'han anat dibuixant els darrers mesos al voltant de la Fàbrica de Fabra i Coats i enllaçar amb les activitats dutes a terme amb els infants de l'escola Can Fabra i les seves mestres”.
Foto: Lemur
Amb aquest projecte s’explora la sensorialitat dels espais educatius com a condició necessària per a la salut dels infants i dels adults que els acompanyen, i l’ enfortiment de les relacions ntergeneracionals entre les persones que habiten al barri amb la finalitat d’involucrar-les en la millora de la qualitat dels seus espais de vida quotidiana.
I com s’assoleixen aquests valors? Doncs Lemur segueix dues estratègies: la participació activa dels actors implicats i el foment de la consciència corporal , especialment la somato sensorial, de l'espai.
La nostra família ja ha arribat al mercat i allà comença a experimentar amb un altres ulls i olfacte el que passa al seu voltant. Els petits de la casa miren encuriosits.
Foto: Lemur
La Benedetta i l’Elena ens expliquen que aquesta performance dins el projecte De l’escola al mercat: estructures nòma des somato sensorials “es desenvolupa al llarg de 5 fases successives i interrelacionades concebudes al voltant de la metàfora del nomadisme : migracions, exploracions, assentaments i cerimònia nòmada. I ja des de la seva concepció, es plantegen dos escenaris d’actuació principals: l' escola Can Fabra i el mercat de Sant Andreu, pel fet que comparteixen molt més del que ens pensem”.
L'escola sempre és un espai d’aprenentatge i de cultura i des de Lemur la defineixen també com un espai on hi ha “terra fèrtil per sembrar, regar, créixer” i el mercat com a lloc d'oficis i d'exposició i intercanvi dels productes de la terra que alhora, "cultiva" el barri. L'escola i el mercat son espais de socialització per excel·lència, espais de co-habitació intergeneracional.
És per aquesta raó que ens expliquen que es proposa treballar als carrers coberts del mercat. L'escola i el mercat s'entenen, des de la seva dimensió, com a espais de trànsit i per això els defineixen com a ‘nòmades’.
Foto: Lemur
El mercat de Sant Andreu segueix amb la seva activitat, gent que ve, que compra, que xerra amb la paradista. Families que passen de la fruiteria a la peixateria. Senyors i senyores grans que van a buscar el seu ‘tall’ allà on fa dècades que el van a comprar... i tot se succeeix amb normalitat.
Però aquest dissabte també hi ha petits i petites i pares i mares que s’aturen per olorar dins una caixa, tapar-se els ulls i caminar per l’espai o tocar algun element fresc del mercat. Avui han estat descobrint ‘la plaça’ d’una altra manera.
L’Elena Gimero de Lemur ens explica els objectius principals d’aquesta acció: “D’una banda volem oferir a la ciutadania la possibilitat d'experimentar amb els sentits, especialment els que normalment no es fan servir gaire - com el tacte i la olor - prenent consciència del seu potencial com a eina per a conèixer el món i entendre's a un mateix, i per l’altre contribuir a retornar la dignitat al mercat posant en valor la seva història, les memòries de les persones que l'han fet i viscut, el coneixement propi dels seus oficis i fins i tot l'espai que el conté”. Però no només això, sinó que a més, aquesta acció està plantejada amb l’escolta perquè també volen enfortir els llaços entre els dos agents principals del barri: “ Així fem que l’escola aprofiti més el potencial del mercat com un indret d’aprenentatge viu i el mercat s’obri més a explicar-se al públic”.
“Ens agradaria que la nostra iniciativa fes reflexionar tots els agents implicats en els processos de renovació dels mercats de Barcelona sobre el potencial que tenen aquests espais, més enllà del seu valor comercial, i que els projectes arquitectònics guanyadors fossin capaços de copsar més amb la complexitat dels usuaris dels espais i amb les seves necessitats, fins i tot les més sensibles i a vegades invisibles”, ens diu la Benedetta Rodeghiero.
Foto: Lemur
Aquest ha estat un dissabte de febrer diferent, on sobretot les famílies han pogut gaudir d’un matí al mercat diferent on els més petits han pogut aprendre i gaudir de l’experiència. Però a més, els adults també han acceptat la proposta i s’han mostrat interessats pel que estava passant al seu voltant... una curiositat ben necessària per descobrir elements nous.
I els i les paradistes? Van ser còmplices de l’acció i s’han bolcat amb entusiasme. Al cap i a la fi tenien molts convidats que volien identificar tot allò que passava en el seu espai. I principalment els venedors sempre mostren ‘casa seva’ als convidats que volen descobrir-la amb tots els sentits.
Afegeix un comentari